Lezen: 10 truths en een dare – Ashely Elston

Een tijdje geleden las ik 10 blind dates van Ashley Elston en dat heb ik erg graag gelezen. Toen ik hoorde dat er een soort van vervolg zou komen uit het perspectief van Olivia, was ik dan ook meteen enthousiast.

Olivia staat op het punt om af te studeren en ze is de op één na beste leerling van haar jaar… maar dan blijkt dat ze niet voldoende uren aan haar buitenschoolse sportactiviteit heeft gespendeerd. Er is nog één manier om haar jaar te redden: als vrijwilliger meewerken bij een plaatselijk golftoernooi. Ze wil vermijden dat haar (heel grote) familie ontdekt dat ze haar diploma bijna niet zal krijgen en een van de grootste uitdagingen is dus om het geheim te houden voor hen. Dat is niet zo gemakkelijk, zeker niet als je moeder al je verplaatsingen kan volgen via een app en je overal familieleden kan tegenkomen.

Na 10 blind dates lagen mijn verwachtingen hoog en die werden wel min of meer waargemaakt. Het verhaal is leuk, de personages zijn nog steeds fijn en ik hield er een fijn gevoel aan over.

Jammer genoeg heb ik het wel iets minder graag gelezen dan 10 blind dates. Dat kwam niet echt door het verhaal, al heb ik wel wat meer gelachen met 10 blind dates, maar eigenlijk vooral door de vertaling. Die is heel erg Nederlands-Nederlands gekleurd en voor iemand uit België is dat soms behoorlijk storend. Dat is jammer, want daardoor ging mijn leesplezier wel een beetje achteruit en werd ik soms wat uit het verhaal getrokken. Door te veel typisch Nederlandse woorden wordt het moeilijk te geloven dat de personages Amerikaans zijn.

Gelukkig bleven de typisch Amerikaanse elementen uit het verhaal wel bewaard. Het schoolsysteem werd me zelfs een beetje duidelijker in dit boek, toch wat betreft het afstuderen van de middelbare school, en al die afstudeerfeestjes leken me wel leuk.

De personages blijven fijn om over te lezen en ook best herkenbaar, zelfs al ben ik intussen alweer een hele tijd geen leerling van de middelbare school meer, en de heel grote familie blijft ook entertainend. Ik had oom Michael en Tim misschien wel graag wat vaker zien verschijnen. Als er een derde boek in de reeks verschijnt, mogen zij er wat mij betreft een grote rol in spelen.

Naast de personages die we al redelijk goed kenden – o.a. Sophie, Olivia, Wes, Charlie – vond ik ook Leo erg leuk. Hij en zijn passie voor golf zijn een heel goede toevoeging aan het verhaal. En wie weet vormt hij ook wel een brug tussen onze Vrolijke Vier en de Valse Meiden?

In ieder geval is 10 truths en een dare een heerlijk boek met leuke personages dat vlot leest, maar iets minder vlot als je moeite hebt met te Nederlands-Nederlandse vertalingen. Op dat minpuntje na is het wel een echte aanrader!

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar. Dat heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag